جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است

جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی که در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب کرده اما گاهی در برخی حوزه ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری فیچینو، میترا امین لو، مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار کرد: مالکیت فکری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسیله اقتصاد شکل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی که در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب کرده اما گاهی در برخی حوزه ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است.

این مقام مسیول خاطرنشان کرد: مالکیت فکری در سال های اخیر فقط به سمت اختراعات حرکت کرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینکه قانون مالکیت صنعتی هنوز بعد از 16 سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی رایت به قانون مالکیت صنعتی، روند کار به شدت کند شد و متاسفانه قانون کپی رایت نیز به طور کامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یک سری حوزه ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت های رقابتی جدی پیدا کردیم و این در حالی است که نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلکه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر کانون مدیریت دارایی های فکری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالکیت فکری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه کشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یک سری کنوانسیون ها هم شکل گرفته تا همگرایی را زیاد کنند و به همین دلیل برخی کشورها به کنوانسیون های بین المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینکه تقریباً همه کشورهای دنیا به کنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند کشور معدود به این کنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است که بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری هایی مانند هوش مصنوعی و بلاکچین نیز قوانین حقوق کپی رایت و مالکیت صنعتی را تغییر داده است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "جنبه های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است"، کلیک کنید.