شهرک صنعتی شماره یک قوچان به مرجع قضایی معرفی شد

فیچینو/خراسان رضوی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان گفت: با توجه به فرایند خود اظهاری شهرک صنعتی شماره یک قوچان، تصفیه خانه این شهرک آلوده شناخته شد و به مراجع قضایی معرفی شد.

شهرک صنعتی شماره یک قوچان به مرجع قضایی معرفی شد

حسین اصلاحی 19 خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست با بیان اینکه در سال گذشته 11 پرونده در خصوص آلودگی و تخلیه پساب و پسماند به دستگاه قضایی ارجاع شده است، عنوان کرد: یکی از این پرونده ها متعلق به شهرک صنعتی شماره یک قوچان بوده که با توجه به خود اظهاری آلوده شناخته شد.

وی بیان کرد: در همین راستا اخطاریه صادر و به مراجع قضایی معرفی شد و پس از رسیدگی در شعبه چهار دادیاری 6 ماه فرصت داده شده تا ایرادات برطرف شود در غیر این صورت به دادگاه معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه بیمارستان موسی بن جعفر (ع) قوچان غیراستاندارد است و نیاز به بهسازی دارد، افزود: طی دو پایش در فصل پاییز و زمستان به دلیل خروجی فاضلاب غیراستاندارد به عنوان صنعت آلاینده شناسایی و به مرجع قضایی معرفی شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان اظهار کرد: دو صنعت در دو ورودی شهرستان قوچان بوی ناخوشایندی تولید می کنند که شهرک صنعتی شماره یک و دیگری کشتارگاه مرغ است و بر اساس پایش های دوره ای برای هر دو مورد اخطاریه صادر و به عنوان صنعت آلاینده معرفی شده اند.

وی افزود: شهرک صنعتی شماره یک قوچان چون در ابتدای آغاز به فعالیت با مجموعه های کوچکتری کار می کرده تصفیه خانه جوابگو شرایط گذشته بوده است؛ اما حجم پسابی که در حال حاضر وارد تصفیه خانه می شود جوابگوی شهرک نیست و حتماً باید توسعه پیدا کند، حتی در سفر هیات دولت به خراسان رضوی برای این موضوع بودجه ای در نظر گرفته شد که تاکنون پیگیری نشده است.

اصلاحی با تاکید بر جدیت در پایش واحدهای صنعتی از حیث آلایندگی، گفت: صنایع ملزم به قرارداد خود اظهاری هستند و طی آن با عقد قرارداد با آزمایشگاه معتمد در حوزه های خاک، آب و هوا خروجی به لحاظ آلودگی اعلام می شود و در صورت آلودگی مکرر به مراجع قضایی معرفی و تحت عنوان صنایع آلاینده معرفی خواهند شد و باید یک درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه پسماندهای پزشکی باید طبق دستورالعمل بی خطرسازی و به مجموعه معادن زباله مرتبط انتقال پیدا کنند، گفت: در پی گزارش مردمی به سامانه 1540 مبنی بر رهاسازی خطرآفرین زباله مطب پزشکی در خیابان شهید داوودی در کمتر از چند دقیقه کارشناسان در محیط حضور یافته و با توجه به شواهد موجود و عدم توجه به اخطاریه های صادر شده پرونده این پزشک خاطی تنظیم و به مرجع قضایی معرفی شد.

کشف و ارجاع 26 فقره پرونده تخلف از ابتدای سال

وی با بیان اینکه شهرستان قوچان به لحاظ زیست محیطی دارای دو منطقه چهارگانه است، عنوان کرد: دو منطقه حفاظت شده در بادام و قره چغه هر یک حدود 33 هکتار مساحت دارند و دارای دو پاسگاه محیط بانی هستند.

وی افزود: نیروهای محیط بان به صورت شیفتی از این مناطق حفاظت می کنند، همچنین کل حوزه استحفاظی شهرستان قوچان تحت عنوان مناطق آزاد تحت کنترل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان است.

اصلاحی اظهار کرد: گرچه بخشی از منطقه حفاظت شده قره چغه در حوزه قضایی خراسان شمالی قرار دارد ولی به دلیل اینکه بخش عمده آن در شهرستان قوچان است به لحاظ مدیریتی نیز زیر نظر این شهرستان قرار دارد.

وی از پلنگ ایرانی به عنوان مهمترین گونه گربه سان در مناطق تحت پوشش شهرستان قوچان نام برد و گفت: گربه وحشی، گربه جنگلی، گربه پالاس از مهمترین گونه های گربه سانان منطقه و قوچ و میش اوریال، کل و بز حیوان های سم دار منطقه هستند که طعمه اصلی پلنگ ایرانی را تامین می کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان اضافه کرد: کفتار راه راه، گرگ خاکستری، روباه و شغال از دیگرگونه های حاضر در مناط تحت پوشش این شهرستان است، در بخش پرندگان هم گونه های مهمی همچون بالابان، بحری، ترلان، دلیجه، عقاب طلایی، انواع سارگپه، انواع لاشخور همچون هما، کرکس معمولی، کرکس سیاه و کرکس مصری در منطقه وجود دارند.

وی با اشاره به فعالیت شکارچیان غیرمجاز در سطح شهرستان قوچان، تصریح کرد: این افراد سودجو اقداماتی برای زنده گیری پرندگان شکاری و فروش آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می دهند که در مواردی شناسایی و با این متخلفان برخورد شده است.

اصلاحی تاکید کرد: پرنده شکاری که از محیط زیست خارج می شود صدمه زیادی را به بسیاری از حوزه ها همچون کشاورزی وارد می کند و عملا منجر به ناقص سازی چرخه طبیعی می شود.

وی ورود و خروج دام به عرصه های طبیعی را یکی از معضلات شهرستان قوچان دانست و افزود: دامداران باید در استفاده از مراتعی که در اختیار دارند دقت بیشتری داشته و برای جلوگیری از انتقال بیماری ها بین حیوانات حیات وحش و گونه های اهلی واکسیناسیون دام را به موقع انجام دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان اضافه کرد: سگ های گله در کنار سگ های ولگرد می توانند به دلیل بروز بیماری و انتقال آن به مناطق تحت پوشش آسیب وارد کنند و موجب مرگ بره های تازه متولد شده قوچ و میش و بزغاله های کل و بز می شوند.

وی در ادامه حفاظت از محیط زیست را با توجه به اصل 55 قانون اساسی وظیفه همگانی دانست و گفت: سال گذشته 77 فقره پرونده در راستای پیشگیری و دستگیری متخلفین و شکارچیان غیرمجاز به دستگاه قضایی ارجاع شد.

وی اظهار کرد: این پرونده ها شامل 9 فقره شکار غیرمجاز، 38 فقره تالیف غیرمجاز دام،2 فقره تخریب مرتع،11 فقره مربوط به آلودگی و تخلیه پساب و پسماند و 5 فقره شروع به شکار بوده است که 102 نفر در رابطه با این پرونده ها دستگیر و 5 قبضه سلاح مجاز و 4 قبضه اسلحه غیرمجاز از متخلفین کشف و ضبط شده است.

وی افزود: در موارد ذکر شده لاشه 6 راس قوچ و میش و یک گراز، یک پرنده شکاری، 6 قطعه ماهی و 38 قطعه شامل پرندگانی همچون سهره وحشی، مینا، چکاوک، کبک و… از متخلفان کشف و ضبط شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قوچان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 26 فقره پرونده تخلف کشف و ارجاع شده است، گفت: این موارد شامل یک فقره شکار غیرمجاز، 22 فقره تعلیف غیرمجاز، یک فقره در حوزه پسماند و نخاله ساختمانی، یک فقره شروع به شکار و یک فقره صید غیرمجاز ماهی بوده است که 39 نفر هم در این رابطه دستگیر و یک قبضه اسلحه مجاز نیز کشف شده است.

پایان خبر فیچینو

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شهرک صنعتی شماره یک قوچان به مرجع قضایی معرفی شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شهرک صنعتی شماره یک قوچان به مرجع قضایی معرفی شد"، کلیک کنید.