کف دست بچه های اوتیسم

فراوانی و شیوع اوتیسم در جوامع به چه میزانی است؟

طبق آخرین گزارش و آمارها فراوانی اوتیسم در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به حدود یک درصد جمعیت رسیده است. گفته می شود هریک از موارد افزایش آگاهی عمومی و گسترش ملاک های تشخیصی در ویرایش جدید که موجب پوشش بیشتر موارد زیرآستانه ای شده موجب رشد فراوانی اختلال طیف اوتیسم شده است. مطابق با برآوردها شیوع اوتیسم در کودکان و بزرگسالان مشابه است. اختلال طیف اوتیسم چهار تا پنج برابر در پسرها بیشتر از دخترها می باشد. همچنین احتمال وجود کم توانی ذهنی در دخترهای مبتلا به اوتیسم بیشتر از پسرهاست.

کف دست بچه های اوتیسم

همچنین می توان گفت اختلال طیف اوتیسم ممکن است علایم خود را به لحاظ کلینیکی به اشکال مختلفی شروع کند. یعنی ممکن است کودک علایم اوتیسم را در مدت کوتاهی بعد از تولد نشان دهد و نشانه هایی مثل ارتباط چشمی ضعیف، واکنش نامناسب به در آغوش گرفتن و… خیلی زود توسط والدین مشاهده شود. در حالت دیگر کودکان اوتیسم تا سنین دو یا سه سالگی طبیعی به نظر می رسند و به مرور پس رفت کرده و مهارت های قبلی را از دست می دهند. در نوع دیگر شروع بعد از سه سالگی می باشد، که به آن شروع تاخیری می گویند.

معیارهای تشخیصی کودکان اوتیسم نسبت به گذشته چه تغییری کرده است؟

تشخیص اختلال طیف اوتیسم در ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی) نسبت به ویراست چهارم دست خوش تغییراتی شده است. دلیل اصلی ایجاد این تغییرات، متمایز کردن مطمین تر و معتبر بین کودکانی که رشد عادی نشان می دهند و آنهایی که در رفتارهای اجتماعی و ارتباطی شان دچار نقص هستند، می باشد.مشخصه های اصلی اتیسم در ویراست چهارم شامل سه زمینه زیر بود: اما در ویراست پنجم ، زمینه سوم یعنی رشد زبان در کنار معیار نقص روابط اجتماعی قرار گرفته و با آن ادغام شده استچه علایمی در یک کودک اوتیسم مشاهده می شود؟برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که مهمترین علامت اوتیسم اختلال در ارتباط و تعامل اجتماعی و داشتن رفتارهای تکراریست .دقت کنید ممکن است راهبردها و مواردی که طی دوره های زندگی به کودک آموزش داده می شود موجب پنهان ماندن علایم شود.

همچنین برای تشخیص گذاری، نشانه ها باید موجب نقص بالینی قابل توجه در کارکرد اجتماعی و شغلی فرد شده باشد.اختلال آسپرگر:این دسته که اوتیسم با عملکرد برتر نیز نامگذاری می شوند در مقایسه با کودکان اوتیسم از گفتار و زبان طبیعی تر و نیز مشکلات اجتماعی خفیف تری برخوردارند. نمرات هوش کلامی این افراد برتر از هوش غیرکلامی اینهاست. علایم این کودکان تا قبل از سنین مدرسه به سختی تشخیص داده می شود. با ورود کودک آسپرگر به مدرسه مشکلات ارتباطی و تعاملی بیشتر مشهود می شود. بعضا علایم وسواس و نظم و ترتیب در بسیاری از امور و انعطاف پذیری کم در آنها به چشم می خورد. ممکن است کودک آسپرگر علاقه خاصی به حیطه های نجوم، باستان شناسی و جغرافیا نشان دهد.

علی رغم اینکه در ویرایش جدید این اختلال حذف شده است اما همچنان در میان تشخیص هایی که گذاشته می شود، از این مورد استفاده می شود. این اختلال تنها در دخترها دیده می شود. کودکان رت بعد از یک دوره شش ماهه رشد نرمال پسرفت رشدی می کنند و بین شش تا 18 ماهگی علایمی شبیه به اوتیسم نشان می دهند و حتی بعضا به اشتباه اوتیسم تشخیص داده می شوند. شیوع آن حدود شش تا هفت مورد در هر 100000 دختر می باشد. علایم بیشتر به شکل پیچاندن دست ها دور هم، کندی در حرکات، عدم تعادل راه رفتن و کاهش اندازه دور سر مشاهده می شود.

علت اوتیسم چیست؟در زمینه سبب شناسی اتیسم فرضیه های مختلفی بیان می شود. در ابتدا این اختلال به عدم پاسخ دهی هیجانی”مادران یخچالی” نسبت داده شد. طبق این پدیده بیان می شد چون واکنش های عاطفی مادران تحت تاثیر واکنش های کودک تقویت می شود و این کودکان در بروز عکس العمل ها نقص دارند؛ در نتیجه در دراز مدت مادر دچار سردی عاطفی و روانی می شود که نام مادران یخچالی را به خود گرفته اند.اما در مطالعات متعدد این فرض تایید نشده است. در تیوری های جدید از عوامل نوروآناتومی و شیمیایی که منجر به تغییر مغز می شود به عنوان عوامل دخیل در اوتیسم یاد می شود. در ادامه تعدادی از عوامل اوتیسم را بررسی می کنیم:

عوامل ژنتیک:طبق بررسی هایی که بر روی خانواده های کودکان اوتیسم انجام شده است، خویشاوندان درجه یک آنها در رفتار و تعاملات اجتماعی دچار نقص می باشند؛ اما این نقایص در حدی نیست که کارکردهای فرد را مختل کند. همچنین میزان بروز این اختلال در خواهر و برادران کودکان اتیسم حدود 50 درصد بیشتر از میزان بروز آن در جمعیت عادی می باشد . لباس مرد عنکبوتی برای کودکان دارای الگوها و رنگ های جذابی است که میتواند کودکان را به خود جلب کند. سندرم X شکننده یک بیماری ژنتیکی است که با اوتیسم ارتباط دارد و حدود یک درصد کودکان اوتیسم مبتلا به این سندرم هستند.

بازی کودکان اوتیسم چگونه است؟بازی در میان اوتیسمی ها نسبت به سایر کودکان تنوع، خلاقیت و هدفمندی کمتری دارد. بازی های نمادین را انجام نمی دهند و بیشتر اشیا را بدون هدف دستکاری می کنند. بازی یک کودک اوتیستیک بیشتر شامل کوبیدن و ردیف کردن اشیا به صورت یکنواخت و بدون خلاقیت می باشد. تغییر مکان وسایل و اسباب بازی ها در این کودکان ممکن است موجب ترس و اضطراب و قشقرق شود.بسیاری از کودکان اتیسم حرکات کلیشه ای و یکنواختی در یک عضو خاص از بدن نشان می دهند و یا حرکاتی که یکی از حواس آنها را درگیر کند، انجام می دهند. بعضا محققین این رفتارهای کلیشه ای را به وجود نارسایی های حسی ارتباط می دهند. برای مثال کودکی که در حس لامسه اختلال دارد، رفتار کلیشه ای به صورت خراشیدن پوست با دست یا اشیا و مالش پوست را نشان می دهد.

آیا توجه و تمرکز در اوتیسمی ها مشکل دارد؟مطالعات انجام شده بر روی این کودکان حاکی از این است که کودکان مبتلا به اوتیسم در موقعیت های مختلف یادگیری تنها بر یک جزء از نشانه های موجود به صورت افراطی توجه می کنند. همچنین انتقال توجه از یک محرک به محرک دیگر برای کودکان اوتیسمی بسیار دشوار می باشد. لباس مرد عنکبوتی سیاه قرمز مناسب برای جشن ها، مراسم تخصصی یا بازی های تم دار است. این حالت برعکس کودکان بیش فعال می باشد که در پایداری توجه روی یک موضوع مشکل دارند.

استعدادهای خاصی که کودکان اوتیسم در بعضی زمینه ها به نمایش می گذارند، به چه شکلی است؟در بسیاری از متون پزشکی و کم توانی ذهنی با توجه به توانایی های برجسته ای که در بین افراد اوتیسم دیده می شود، به آنها لقب دانشمندان کودن را می دهند. حدود 10 درصد افراد طیف اوتیسم در برخی از توانایی ها برجستگی خاصی را به نمایش می گذارند. انواع استعدادهای برجسته در این گروه شامل ریاضیات و به ویژه محاسبات، موسیقی، هنر، حافظه، جغرافیا و… می باشد. این افراد غالبا استعداد برجسته خود را در سنین 4 تا 10 سالگی به نمایش می گذارند. طبق پژوهش ها بسیاری از رفتارهای وسواسی، اشتغالات ذهنی و رفتارهای تکراری در کودکان اوتیسم با نبوغ و توانایی های آنها ارتباط دارد.

گفتاردرمانی در روند درمان اوتیسم چه نقشی ایفا می کند؟ یکی از روش هایی که کاردرمانگران استفاده می کنند، روش یکپارچگی حسی می باشد که به SI نیز معروف است. با توجه به اینکه کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در عملکرد سیستم های حسی دچار مشکل هستند، استفاده از این روش مرسوم در بسیاری از موارد با نتایج مثبت و موثر همراه می باشد. فرد دارای نقص سیستم حسی در تفسیر مناسب درون دادهای حسی و همچنین ارایه واکنش انطباقی مناسب نسبت به آنها دچار مشکل است.در سیستم SI روی یکپارچه سازی و تفسیر دقیق تر دریافت های حسی از محیط تمرین می کنند. همچنین توصیه هایی برای چگونگی رفتار با کودک و تمریناتی جهت اجرا در منزل به والدین آموزش داده می شود.پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله را مطالعه نمایید.

کاردرمانی در کودکان اوتیسم چگونه کمک می کند؟همانطور که پیش تر عنوان کردیم مشکل در برقراری ارتباط و استفاده از زبان به عنوان یکی از ملاک های اصلی در تشخیص اوتیسم یاد می شود. کودکان اتیسم اساسا در استفاده از نمادهای کلامی ناتوانند. زبان این کودکان معمولا گنگ و نامفهوم بوده و بیشتر به شکل صداهای نامفهوم و با محتوای ارتباطی اندک می باشد. همچنین اوتیسمی ها در استفاده از مفاهیم به جای آنچه نمی بینند و نمی شنوند( مفاهیم انتزاعی) مشکل دارند. پس گفتاردرمانگران از طریق تکنیک ها و مدالیته های تخصصی که مورد استفاده قرار می دهند، به ارتقای وضعیت زبان، گفتار و تکلم و به دنبال آن به تقویت ارتباطات آنها کمک می کنند.مطالعه مقاله اطلاعات مفیدی درباره اهمیت اینکار برای بهبود زندگی کودک به شما خواهد داد.

موسیقی درمانی چیست و چگونه می تواند به کودکان اتیسم کمک کند؟در واقع موسیقی درمانی استفاده اصولی و سازمان یافته از موسیقی یا فعالیت های آن در درمان و مداخلات اوتیسم است و توسط کادر درمانی آموزش دیده انجام می شود. موسیقی درمانی به مراجعین در دستیابی به اهداف درمانی کمک می کند. در کودکان اوتیسم نیز به دلیل ارتباطات بسیار محدود کلامی و همچنین انجام رفتارهای تکراری و خودفرورفتگی هایی که بعضا مشاهده می شود، روند درمان پزشکی خیلی کند پیش می رود. موسیقی از طریق ایجاد ریتم های گوناگون به عنوان یک روش مفید از طریق ایجاد ارتباط غیر کلامی ریتمیک کمک می کند.

از تمرینات فیزیکی به عنوان یکی از اصلی ترین و موثرترین درمان های اوتیسم یاد می شود. مطالعات انجام شده عنوان می کنند که تمرینات در کاهش رفتارهای کلیشه ای، پرخاشگری، خودآزاری و رفتارهای تخریبی موثر واقع می شوند .برای خرید لباس مرد آهنی واقعی نیاز دارید تا به فروشگاه های تخصصی سر بزنید . . تمرینات فیزیکی استرس و اضطراب را کاهش داده و موجب بهبود خواب و حافظه می شوند. همچنین این روش درمانی علاوه براینکه عوارض جانبی ندارد، به سهولت و در محیط های مختلف از جمله خانه و مدرسه قابل استفاده می باشد. تمرینات باید مطابق با دستور درمانگر و حداقل 3 تا 4 بار در هفته تکرار شوند.

در درمان اوتیسم بیشتر از چه داروهایی استفاده می شود؟داروهایی که برای کودکان اتیسم تجویز می شود، بیشتر با هدف کنترل علایمی مثل قشقرق، بی قراری و آسیب به خود و رفتارهای کلیشه ای می باشد. تا به امروزه داروی خاصی جهت کنترل و درمان درخودماندگی کشف نشده است. همچنین بعضا مشاهده می شود پزشکان باتوجه به علایم کودک مثل درد و… داروهایی تجویز می کنند. در اتیسم نیز مانند سایر اختلالات چنانچه دارودرمانی با سایر درمان ها مثل روان درمانی و رفتاردرمانی و به صورت کلی توانبخشی ترکیب شود نتایج بدست آمده از پروسه نتایج این درمان ها بسیار متفاوت گزارش شده است. در برخی کودکان نتایج منفی و در برخی نیز نتایج مثبت گزارش شده است.

چه اقداماتی در جهت مقابله با فشارهای روانی خانواده ها انجام می شود؟اوتیسم به دلیل برخورداری از ناهنجاری های ارتباطی، رفتاری، اجتماعی و مشکلات زبانی و همچنین تشخیص دیرهنگام و دشوار بعد از یک دوره نرمال رشد می تواند بار روانی زیادی بر خانواده اعمال کند. مشکل دیگری که در ایجاد فشار بر خانواده اثرگذار است، مسیله فقدان درمان قطعی و موثر برای این اختلال است. مشاهده کناره گیری های اجتماعی کودک در جامعه و مقایسه هایی که با سایر کودکان جامعه انجام می دهند می تواند موجب فشار بر والدین کودک شود.

به عنوان والدین کودکان اوتیسم چه مواردی را باید مدنظر داشته باشیم؟فراموش نکنیم کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم نیز همانند سایر کودکان می توانند یاد بگیرند. این کودکان نیز حق زندگی با آرامش، آموزش و استفاده از امکانات جامعه را دارند. خانواده ها باید علاوه بر داروهایی که پزشک تجویز می کند، از خدمات توانبخشی که توسط کلینیک های تخصصی ارایه می شوند نیز استفاده کنند. ارتباط با درمانگران و آموزش اصول رفتار با کودک در موقعیت های مختلف و همچنین انجام تمرینات و توصیه های متخصصین توانبخشی، در منزل از مهم ترین اقداماتی است که خانواده باید انجام دهد تا به نتایج مطلوب دست یابد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کف دست بچه های اوتیسم" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کف دست بچه های اوتیسم"، کلیک کنید.