هوشمندسازی خدمات؛ راهی برای توسعه عدالت اجتماعی

آن طور که مسئولان گفته اند تعداد کاربران پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در سالی که گذشت به بیش از ۶۰ میلیون نفر رسید؛ اما دستگاه ها مکلف هستند تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و ۲۰ درصد این ۱۰۰ درصد را هم به شکل هوشمند ارائه کنند.
به گزارش فیچینو دولت هوشمند از جمله مهم ترین پروژه های ارتباطی بود که سازمان های بسیاری با راه اندازی آن در سه سال گذشته خدمات خود را جهت تسهیل فرآیندهای اداری هوشمند کردند و این اقدام علاوه بر شفافیت نقش و تأثیر بسیاری بر کاهش فساد از جمله زمین خواری داشت.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از جمله اهداف و آرزوهایی بود که برای ارائه خدمات دولت به صورت هوشمند در نظر گرفته شد که تحقق این امر مهم سال های بسیاری در دستور کار قرار گرفت و سال های اخیر از جمله با آغاز به کار دولت چهاردهم به پیشرفت های قابل توجهی رسید.
این پنجره به عنوان یک درگاه واحد امکان دسترسی سریع و آسان به خدمات مختلف دولتی را برای کاربران فراهم می کند. همچنین با تجمیع خدمات مختلف موجب تسریع در ارائه خدمات و افزایش شفافیت در انجام امور اداری شده و امکان پیگیری آنلاین و جلوگیری از ترددهای غیرضروری از دیگر مزایای این سامانه محسوب می شود.
این درگاه جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین ویرایش ها اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است معرفی کانال های دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می توانند در این پرتال ملی دریافت کنند.
براساس آخرین آمار اعلام شده ۱۳۷ دستگاه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده و بالغ بر ۷۷ درصد خدمات دولتی از طریق این پنجره عرضه می شود. همچنین ۱۴ درصد خدمات دستگاه های اجرایی هوشمندسازی شده است. در راستای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک دستگاه های اجرائی مکلف شده اند سالانه ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت برخط و امن ارائه کرده و تا پایان برنامه هفتم توسعه این خدمات بطور کامل هوشمندسازی شوند. همچنین قرار بود دستگاه های اجرایی تا پایان سال ۱۴۰۳ ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی و از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس مردم قرار دهند.
مردم بیشتر به سامانه کدام سازمان ها مراجعه کردند؟
بیشترین مراجعه کاربران به سامانه های وزارت آموزش و پرورش با بیش از ۱۶ میلیون مراجعه و بعد از آن وزارت راه و شهرسازی با بیش از ۴ میلیون و سازمان تامین اجتماعی با بیش از ۳ میلیون مراجعه بوده است.
براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولان همزمان با توسعه قابلیت ها و راه اندازی سطح سوم و چهارم احراز هویت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تعداد کاربران این پنجره به بیش از ۶۰ میلیون نفر رسید. مجید فولادیان- مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی- در تشریح آخرین وضعیت پنجره ملی گفت با بهره گیری از فناوری های نوین کیفیت و گستره خدمات الکترونیکی این سامانه بهبود یافته و تجربه کاربران در تعامل با خدمات دولتی به سطح بالاتری ارتقا پیدا کرده است.
به گفته وی هم زمان با افزایش تعداد کاربران توسعه قابلیت های جدید نیز در دستور کار قرار گرفته و ارتقای زیرساخت های فنی بهینه سازی تعاملات دیجیتال و تقویت پاسخگویی به نیازهای شهروندان از برنامه های راهبردی این سامانه برای تحقق دولت هوشمند و بهبود کیفیت زندگی مردم به شمار می رود.
لازم به ذکر است دستگاه ها مکلف هستند تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه ۱۰۰ درصد خدمات خود را به شکل الکترونیکی ارائه کنند و ۲۰ درصد این ۱۰۰ درصد را هم به شکل هوشمند ارائه کنند که درحال حاضر تقریبا ۱۶ درصد خدمات به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می شود.
کارشناسان بر این باور هستند خدمات هوشمند به یکی از ارکان مهم تحقق عدالت اجتماعی تبدیل شده و در دسترسی به خدمات دولت شاهدیم تفاوتی بین اقشار مختلف جامعه وجود ندارد و همه می توانند از شرایطی یکسان در کشور بهره مند شوند و این بیانگر آن است که فناوری اطلاعات ابزار مهمی در راستای توسعه عدالت اجتماعی محسوب می شود.
پایان خبر فیچینو
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "هوشمندسازی خدمات؛ راهی برای توسعه عدالت اجتماعی" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "هوشمندسازی خدمات؛ راهی برای توسعه عدالت اجتماعی"، کلیک کنید.