زینک سولفات روی پوست صورت چه تأثیری دارد؟

اهمیت عنصر معدنی روی (زینک) برای پوست

عناصر کمیاب معدنی مانند روی (زینک سولفات)، مواد مغذی ضروری هستند که بدن شما برای کارکرد صحیح به آنها نیاز دارد، اما در مقادیر بسیار کمتر از ویتامین­‌ها و مواد معدنی که به طور طبیعی و به وفور در غذاها وجود دارند. این عناصر کمیاب به سایر غذاها اضافه می‌شوند و به عنوان یک مکمل غذایی، مورد نیاز هستند. مصرف روزانه روی (Zinc) ضروری است زیرا بدن راهی برای ذخیره طولانی مدت آن ندارد.

زینک سولفات روی پوست صورت چه تأثیری دارد؟

زینک سولفات روی پوست صورت چه تأثیری دارد؟

نقش زینک بر سلامت بدن

  • ساخت سلول­‌های جدید (تقسیم سلولی)
  • لخته شدن خون و بهبود زخم‌­ها
  • عملکرد سیستم ایمنی
  • سنتز پروتئین
  • محافظت از عملکرد اندام­‌های حسی (بینایی، چشایی و بویایی)
  • محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و کمک به ترمیم DNA
  • کنترل قند خون (در دیابت)
  • تنظیم آنزیم­‌هایی که کربوهیدرات، چربی و پروتئین موجود در غذا را پردازش می‌­کنند

چه غذاهایی حاوی زینک (روی) است؟

    صدف

    گوشت

    غذاهای لبنی

    محصولات غلات مانند جوانه گندم و غلات کامل نان.

 مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDAs) برای روی 9 تا 11 میلی­‌گرم برای زنان و مردان و 11 تا 12 میلی­‌گرم در دوران بارداری و شیردهی است.

مکمل­‌های غذایی حاوی چندین شکل روی هستند و درصد عنصر روی بسته به شکل متفاوت است. به عنوان مثال، تقریباً 23 درصد سولفات روی از عنصر روی تشکیل شده است. بنابراین، 220 میلی­گرم سولفات روی حاوی 50 میلی­گرم عنصر روی است. حفظ سطح روی مهم است زیرا مقدار بسیار کم یا زیاد ممکن است منجر به اختلال عملکرد فیزیولوژیکی و یا بیماری شود.

عملکردهای فیزیولوژیکی زینک در پوست

روی یک کوفاکتور برای بیش از 1000 واکنش آنزیمی است و برای بیش از 2000 فاکتور رونویسی ژن ضروری است علاوه بر این، حدود 10 درصد از پروتئین‌های انسانی به روی متصل می‌شوند. از این رو، زینک با طیف گسترده‌ای از فعالیتهای ارگانیک مانند رشد، تمایز و رشد سلولی مرتبط است.

پوست از اپیدرم، درم و بافت زیر جلدی تشکیل شده است.هر ناحیه پوست حاوی سلولهای زیر است:

اپیدرم: KCs، سلول های لانگرهانس (LCs)، و ملانوسیت ها

درم: سلولهای ارائه دهنده آنتی ژن( (سلولهای دندریتیک (DCs)، ماکروفاژها و مونوسیت ها)، سلولهای T، MCs، فیبروبلاست ها، سلولهای اندوتلیال و غیره)

بافت زیر جلدی: سلولهای چربی

چند فاکتور مهم برای ایجاد آکنه (جوش) صورت

آکنه ولگاریس یک بیماری شایع و چند عاملی است که با 4 فرآیند پاتوفیزیولوژیک مشخص می‌شود.

  • حضور و فعالیت باکتریها
  • التهاب
  • تولید بیش از حد سبوم (غدد چربی پوست)
  • کراتینه شدن بیش از حد

اختلالات پوستی مرتبط با کمبود روی (زینک)

در حال حاضر، کمبود روی هنوز 17 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که به دلیل گرسنگی، بیماری شدید و اعتیاد به الکل در وضعیت سوء تغذیه عمومی قرار دارند. علاوه بر این، نوزادان، سالمندان و زنان باردار نیز مستعد ابتلا به کمبود روی هستند. کمبود زینک می‌تواند باعث اریتم آکرال اکتسابی شود. علاوه بر این، کمبود زینک در بیماری‌های مرتبط با کمبودهای تغذیه‌ای مانند اریتم مهاجرتی نکرولیتیک (افزایش گلوکاگون سرم)، پلاگرا (کمبود نیاسین یا تریپتوفان) و کمبود بیوتین مشاهده می‌شود.

از دست دادن سلول های اپیدرمی پوست و متعاقب آن اریتم شبه اریتم آکرال از پدیده‌های رایج در بیماری های مرتبط با کمبودهای تغذیه‌ای است. علاوه بر این، ماهیت این ناهنجاریها ممکن است به کمبود زینک نسبت داده شود، زیرا مکمل زینک این ناهنجاری ها را بازیابی می‌کند. علاوه بر این بیماریهای مربوط به کمبودهای تغذیه‌ای، کمبود زینک در سایر اختلالات پوستی نیز نقش دارد.

زینک (روی) چه تاثیری بر روی سلامت پوست دارد؟

روی نقش مهمی در سه عملکرد پوست شامل مورفوژنز، ترمیم و نگهداری دارد که از طریق پروتئین‌ها و آنزیم‌هایی که در این فرآیندها نقش دارند، محافظت می­‌شوند. تقریباً 6 درصد از کل غلظت روی بدن واقع در پوست است که در مقایسه با درم در سطوح اپیدرم 5 برابر بیشتر است.

روی برای تثبیت غشاهای سلولی، نقش کوفاکتور ضروری برای چندین متالوآنزیم (MMPs)، درگیر شدن با سوپراکسید دیسموتاز، متالوتیونین، DNA و RNA پلیمرازها و مشارکت در میتوز و تمایز سلول­‌های پایه شناخته شده است. روی و همچنین تیتانیوم به دلیل توانایی در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش، اجزای رایج در ضد آفتاب­‌های موضعی هستند. معمولاً، بجز مواردی که خاصیت حفاظتی (حائل) پوست مختل شود (مثلاً در بیماران سوختگی) یا کاربرد موضعی بسیار بالا (بیش از 40 درصد) استفاده شود، سطح روی خون تغییر نمی­‌کند، علاوه بر این ارزیابی خطر اکسید روی که به عنوان فیلتر UV در ضدآفتاب­‌ها استفاده می‌شود، ایمن گزارش شده است.

در مطالعات کمبود القایی (تجربی) یا بالینی روی، ضایعات پوستی همراه با تاخیر در بهبود زخم و زبری پوست شایع بود. در مراحل اولیه بهبود زخم، القای متالوتیونین ممکن است منبع روی مورد نیاز برای عملکرد متالوآنزیم­‌ها را فراهم کند.

روی عملکرد 2 آنزیم دخیل در فعالیت آنتی اکسیدانی بدن (سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز) را به دنبال آسیب پوستی تنظیم می‌کند.

قابل ذکر است که علائم و شرایط مرتبط با پوست و مو نیز در ارتباط با مصرف بیش از حد روی وجود دارد، در حالی که اختلالات بسیار نادر پوست و زائده‌ها شامل آکرودرماتیت انتروپاتیک است. آکرودرماتیت انتروپاتیک یک اختلال ژنتیکی اتوزومال مغلوب نادر است که باعث کاهش جذب عنصر روی می‌شود.

فواید روی (زینک) برای پوست

 روی (زینک) برای قرن‌ها برای بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار گرفته است. آماده‌سازی‌های موضعی مانند اکسید روی و استفاده روی به‌عنوان ضدآفتاب، تسکین‌دهنده در برابر خارش یا تحریک پوست، و همچنین به‌ عنوان یک ماده فعال شامپوهای ضد شوره استفاده می‌شوند. استفاده از آن همچنین در طول سال‌ها برای تعداد وسیع‌تری از بیماری‌های پوستی از جمله زگیل، آکنه، روزاسه، ملاسما (اختلال رنگدانه‌ای) و کارسینوم سلول بازال افزایش یافته است. روی همچنین برای تولید کلاژن و کراتین، پروتئین های مهم پوست، مورد نیاز است. برای بسیاری از نگرانی‌های پوستی، تحقیقات نشان داده است که روی و مکمل های غذایی ممکن است مؤثرتر از کاربردهای موضعی باشند.

عملکرد زینک روی انواع آسیب های پوست صورت

زینک برای آکنه هورمونی

خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی روی نشان داده شده است که به شدت آکنه هم در صورت مصرف خوراکی و هم در صورت استفاده موضعی کمک می‌کند.

روی برای اسکار آکنه

مصرف روی خوراکی ممکن است به کاهش قرمزی و سوزش مرتبط با آکنه و سایر بیماری‌های پوستی کمک کند و حتی ممکن است به کاهش ظاهر زخم‌های مربوط به نگرانی‌های پوستی کمک کند.

روی برای روزاسه (جوش دوران بزرگسالی)

روزاسه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث برافروختگی، تحریک پوست و جوش می شود. تحقیقات نشان داده است که روی خوراکی می‌تواند به رفع علائم روزاسه کمک کند.

روی برای ملاسما (لکه صورت)

 تحقیقات رابطه معنی داری بین سطوح پایین روی و ملاسما پیدا کرده است که نشان می‌دهد کمبود روی ممکن است در ایجاد ملاسما نقش داشته باشد. مکمل مناسب با روی خوراکی یک نتیجه بالقوه امیدوارکننده را ارائه می‌دهد.

(ملاسما یک مشکل شایع پوستی است. این بیماری با لکه های قهوه ای تیره مایل به خاکستری روی پوست بروز می کند)

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "زینک سولفات روی پوست صورت چه تأثیری دارد؟" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "زینک سولفات روی پوست صورت چه تأثیری دارد؟"، کلیک کنید.